onsdag 30 juni 2010

70,000 taxibilar

Jag bor ganska centralt i Peking och idag promenerade jag hem från jobbet, som också ligger ganska centralt. Det tog ca 30 minuter i vanligt promenadtempo och med cykel hade det utan svett tagit 10 minuter. I vanliga fall åker jag taxi, det tar mellan 10 och 15 minuter beroende på trafiken.

Trafiken är ett problem och det är ofta köer, ett säkert sätt att slösa tid, pengar och energi. Peking har dessutom vissa problem med luftkvaliteten och alla bilar bidrar naturligtvis till växthuseffekten.

Medan jag promenerade funderade jag på vad som skulle få mig att börja promenera, ta cykeln eller åka kollektivt varje dag istället för att åka bil.

Taxi till jobbet kostar ca 15 kronor, ungefär som att stämpla hos SL, och att åka Peking-buss skulle kanske kosta en tredjedel. Ett dubblerat bensinpris skulle knappast få mig att ändra mina vanor. Det är helt enkelt för billigt i förhållande till hur bekvämt det är, speciellt om man tar hänsyn till trafiken som kan vara ganska obehaglig om man inte själv sitter i en bil.

Samtidigt skulle det vara mycket behagligare att cykla om det inte var så många bilar. Ett kolbrytarnas dilemma i miniatyr. För tio år sen var gatorna fulla av cyklar. Idag har staden närmare 3,5 miljoner bilar, varav ca 70,000 är taxibilar. Och cyklarna är idag snarareundantag än regel.

Inga kommentarer: