söndag 27 juni 2010

Pole dancing in Beijing

Bisarrt att fira midsommar med 150 svenskar i Peking - har nog aldrig sett så många entusiastiska grodor. Hur som helst mycket bra arrangerat av svenska handelskammaren.















Så var det dags för G20 möte igen. Fokus på att säkra den ekonomiska tillväxten. Klart vi ska ha tillväxt. Samtidigt är det tillväxten som får oss att hela tiden nyttja mer energi, bryta mer kol och borra efter mer olja och gas. Det är själva kärnan i kolbrytarnas dilemma. Antagligen har den ekonomiska krisen minskat våra utsläpp mer än om vi hade lyckats komma överens om några klimatavtal. Mot den bakgrunden kan jag förstå att det finns de som ifrågasätter tillväxtshetsen. Jag blev rekommenderad att läsa Stellan Tengroths Tillväx till döds som resonerar på detta tema - återkommer när jag läst den.

Har haft kinesiskalektion idag igen. Mandarin-kinesiska är ett helt fantastiskt språk - antagligen lättare att lära sig än de flesta andra språk. Fortfarande kan jag inte säga mer än enkla fraser som att jag "vill ha grönt te till maten" eller att "jag åkte taxi till restaurangen" och får jag svar på en fråga förstår jag för det mesta ingenting. Men det kommer! Det finns närmare 300 olika språk i Kina men Mandarin är det i särklass största. Det fungerar ungefär som Engelska i Europa, även om det inte är ens modersmål kan man för det mesta göra sig förstådd.

Inga kommentarer: