måndag 21 juni 2010

Kan BP bli Humble Oil?

Det finns en stor oro för klimatförändringarna här i Kina – dels hos folk jag träffar och pratar med, dels hos landets ledare. Men det är en balansgång – samtidigt som man vill agera för att minska sin skadliga miljöpåverkan vill man inte hindra landets ekonomiska utveckling. Alla vill ha det bättre – även kineser. Och man kan tycka att det är berättigat - till exempel är biltätheten i Kina 3 promille, medan den är50 procent i Europa.

När Al Gore var här i veckan för att diskutera sätt att minska de skadliga utsläppen fick han ganska mycket medieutrymme.

En bild han visat under sina föredrag är en reklamkampanj från 60-talet där Humble Oil skryter (!) med att de producerar så mycket olja att det (omvandlat till värme) skulle kunna smälta 80 ton glaciär i sekunden.

BP ger inte intrycket av att vara ett ödmjukt företag, men med tanke på händelserna i golfen kanske de ändå skulle kolla om namnet Humble oil är ledigt. Kanske finns det lite ödmjukhet där bortom oljan..? (företaget har de senaste tio åren jobbat med PR för att arbeta in begreppet Beyond Petroleum).

3 kommentarer:

Marcus sa...

Är det verkligen relevant att prata om biltäthet i hela Kina? Det blir lite väl mycket en lek med statistik. Vad som spelar roll r snarare att titta på biltätheten i städerna där populationen är tätare. Kina kommer alltid att ha sin yta att spela med i sifferlekar som denna; det visar sig inte minst i om man tittar på länders befolkningstäthet där små länder med den här logiken löper högst risk att hamna överst på listor av den här karaktären.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population_density

Patrik Thärnå sa...

Jag kan tycka att biltathet ar ett intressant matetal. Jamforelsen visar att det finns utrymme for exponentiell okning av mangden vaxthusgaser fran personbilar i Kina.

Normalt ar biltatheten (pga inkomstskillnader) hogre i stader an pa landet. Andelen kinserer som bor i stader okar stadigt. Fran ca 25% 1990 till ca 35% 2000. Den har trenden fortsatter och prognosen for 2035 ar ca 70%. Detta samtidigt som befolkningen okar.

Okad levnadsstandard i kombination med urbanisering pekar pa att antalet bilar per person i Kina kommer att oka.

Kanske ar det inte heller fel att sma lander "hangs ut" i sana har jamforelser..?

Egentligen ju borde behovet av bil vara mindre i en stad an pa landet eftersomj den hoga persontatheten innebar att det lonar sig med kollektiva transportsystem.

Patrik Thärnå sa...

Hej igen - kollade på länken -intressant data!

I USA har man ca 750 bilar per 1000 invånare och i Kina ca 3 bilar per 1000 invånare.

Enligt tabellen har Kina en högre befolkningstäthet än USA (139' respektive 32' per km2). Trots landets storlek har man alltså en högre befolkningstäthet än USA.