fredag 12 november 2010

Inaktuell kolbrytarbok och ormens ande

Den 15e november sätts värmen på i Peking. I lägenheterna alltså, för ute är börjar det bli riktigt kyligt. Värme; samma dag för alla, samma dag varje år. I söndags testade de hela systemet. Allt se bra ut, skönt....

Tänkte rapportera lite om tiden som gått. Har varit otroligt mycket att göra och jag har inte riktigt orkat blogga. Men här kommer ett trevande försök att komma igång igen.

Till att börja med har boken kolbrytarnas dilemma plötsligt blivit inaktuell. Inaktuell är nog förresten fel ord, eftersom sakfrågan är mer aktuell an någonsin. Däremot bytte Brasilien i månadsskiftet ledarskap och Dilma Rousseff blir landets första kvinliga president. Ska bli intressant att se vad hon har för visioner om framtiden.

Förrförra helgen var det också kinesiska mästerskap i lastbilskörning, strax söder om Shanghai i vackra Hangzhou där det berättas om en man som blev förälskad i en orms ande. Istället för att fundera på sensmoralen i den berättelsen föreslår jag att ni tar en titt på den värdige vinnaren Yan Jun’s blogginlägg. Han var oerhört tacksam för att sponsorerna gett honom och hans kollegor chansen att visa att deras yrke också är viktigt, att de också är betydelsefulla.

Veckan dessförinnan var det stor kolbrytarmässa i Peking. Finfint för en sån som jag som genuint är intresserad av energi och klimat. Fin plastmodell nedan - undrar hur många ingenjörstimmar det ligger bakom ett sådant litet modellprojekt....


Veckan innan det var det brandbilsmässa på samma plats, Beijing agricultural centre.


Lekstuga för brändman och militärer.

Jag jobbar förresten vidare med kinesiskan. Har börjat skriva under jobbpapper med mitt kinesiska namn Tang Borui, 唐伯瑞. Tydligen skriver jag som ett litet barn, men va fan, så länge dom menar ett kinesiskt barn så är jag nöjd.

Vi har besök den här veckan och det är kul att visa andra hur vi har det.

På återskrivande!

Inga kommentarer: