tisdag 8 februari 2011

Back to Beijing

Mellanlandad igen i Hong Kong. Kan inte vänja mig vid de gröna bergskullar som omgärdar flygplatsen, den tunga fuktiga luften som luktar utomlands eller den sinnessjuka pausmusiken dom spelar i vänthallen. Men jag tror jag gillar det!

Lyckas inte få täckning på mobilen. Frustrerande, får posta när jag landat istället. Resan från Melbourne har gått bra än så länge. Läste en självhjälpbok för wannabe entreprenörer, sov någon timme och serverades vällagad flygplatsmat. Rätt skönt faktiskt. Snart väntar ytterligare fyra timmars flygning till Peking. Måste verkligen se till att skaffa ett bonuskort så jag kan samla poäng på alla mina resor.

Imorgon börjar jobbet igen efter en veckas ledighet kring det kinesiska nyåret (välkommen harens år). Ska bli kul att komma igång igen! Ser fram emot att trycka in lite nya kinesiska tecken också.

Planet är försenat och jag läser South China Morning Post. Det verkar råda viss frustration och osäkerhet kring en studie som behandlar en möjlig regionalisering av södra Kina, inklusive Hong Kong, Macau, Dongguan, Guangzhou, Zhuhai och Zhongshan. Det har både förnekats och diskuterats av berörda politiker. Får se vart det tar vägen.

Annars styrd Kina i mångt och mycket av så kallade 5-årsplaner, de stora penseldragen. Det är nu dags för den 12e i ordningen, med prioriterade tillväxtområden osv. Grönt är hett den här gången. Och någon gång i mitten på planen förväntas det kinesiska ledarskapet (Hu, Wen osv) bytas ut.

....

Lite senare: landad och införtullad i Peking. Skönt att vara hemma igen. Skriver mer i veckan.

Inga kommentarer: